Header image
Nieuwsbrief Sociale Zaken IJsselgemeenten nummer 22, juli 2020
In deze nieuwsbrief
• Coronavirus en uitkering
• Nico werkt bij Welzijn Zuidplas
• Individuele Inkomenstoeslag
• Wist u dat …juli 2020
• Onze service in tijden van corona
• Uw kinderen kunnen meedoen!
• Zomeractiviteiten voor kids
• Zoek ook hulp bij een kleine schuld
• Geen bijzondere bijstand voor medische kosten
• Op Vakantie? Bespreek het vooraf met ons
• Energie besparen = geld besparen
• Durf duidelijke taal te vragen
Coronavirus en uitkering

Coronavirus en uitkering

Door het coronavirus hebben we onze dienstverlening aangepast. Om verspreiding van het virus tegen te gaan, willen we zo min mogelijk persoonlijke contacten. Het betalen van uitkeringen en behandelen van nieuwe aanvragen gaan gewoon door.

Nico werkt bij Welzijn Zuidplas

Nico werkt bij Welzijn Zuidplas

Nico (44) werkt sinds 1 april (geen grap) bij Welzijn Zuidplas. Hij is daar 28 uur per week assistent beheerder van jongerencentrum ´t Blok. Daarvoor werkte hij er al 9 jaar als vrijwilliger. Elke ochtend maakt hij schoon in en rond ´t Blok. Daarbij krijgt hij hulp van statushouders, met wie hij meteen Nederlands oefent.

Individuele Inkomenstoeslag

Individuele Inkomenstoeslag

De individuele inkomenstoeslag (IIT) is extra geld voor als u langer een inkomen op bijstandsniveau heeft. In Capelle en Krimpen is dat 5 jaar en in Zuidplas 3 jaar. U kunt de toeslag aanvragen als u tussen de 21 jaar en de AOW-leeftijd bent.

Wist u dat …juli 2020

Wist u dat …juli 2020

Wist u dat u een wijzigingsformulier moet inleveren als uw inkomsten veranderen?

Onze service in tijden van corona

Onze service in tijden van corona

We willen u en onze medewerkers beschermen tegen corona. Dus: we doen de dingen zoveel mogelijk zonder persoonlijk contact. Onze balie is nu 2 dagen open op afspraak. Wij werken zoveel mogelijk thuis. Afspraken hebben we per telefoon of videogesprek. En met vragen bellen, mailen of appen we elkaar.

Uw kinderen kunnen meedoen!

Uw kinderen kunnen meedoen!

School, sport, uitstapjes… Uw kind doet graag mee. Dat kost soms meer geld dan u heeft. Daarom is er extra geld voor gezinnen met minder inkomen. Hier kunt u lezen over de mogelijkheden. Veel gezinnen vragen het extra geld al aan. Als het nodig is, doet u dat ook. Zo doen ook uw kinderen mee!

Zomeractiviteiten voor kids

Zomeractiviteiten voor kids

Deze zomervakantie is anders dan anders. Door de coronacrisis gaan veel minder mensen op vakantie. Vorige jaren was er voor de thuisblijvers van alles te doen. Dit jaar ook wel, maar veel organisaties weten (nog) niet goed hoe dat met corona gaat.

Zoek ook hulp bij een kleine schuld

Zoek ook hulp bij een kleine schuld

Veel mensen hebben schulden. Door de coronacrisis komen nu meer mensen in de problemen. Dit geeft veel zorgen. Als u schulden hebt, is het soms moeilijk om hier van af te komen. Belangrijk is om op tijd hulp te zoeken. Ook bij een kleine schuld.

Geen bijzondere bijstand voor medische kosten

Geen bijzondere bijstand voor medische kosten

Sinds 1 januari betalen we geen bijzondere bijstand meer voor medische kosten. Iedereen moet een zorgverzekering hebben. Hebt u veel medische kosten? Dan is het afsluiten van een aanvullende verzekering verstandig. Zo voorkomt u dat u hoge kosten krijgt.

Op Vakantie? Bespreek het vooraf met ons

Op Vakantie? Bespreek het vooraf met ons

Door het coronavirus ziet de zomer van 2020 er voor iedereen anders uit. We kunnen niet meer zo makkelijk naar het buitenland. En vaak is het ook nog onzeker of u op tijd terug kunt komen. Misschien dat u dit jaar ontdekt dat Nederland ook heel mooi is. Als u op vakantie gaat moet u dit aan ons vertellen. Of het nu in het buitenland of in Nederland is.

Energie besparen = geld besparen

Energie besparen = geld besparen

Hoeveel geld bent u elke maand kwijt aan uw energierekening? Door minder energie te gebruiken, helpt u het klimaat en kunt u uw energierekening verlagen. We hebben een paar tips voor u waarmee u gemakkelijk energie en geld kunt besparen.

Durf duidelijke taal te vragen

Durf duidelijke taal te vragen

We willen u altijd goed informeren over uw rechten, plichten en mogelijkheden als u van ons een uitkering krijgt. Dat doen we vaak via brieven, folders, deze nieuwsbrief en op de website. We doen ons best om de teksten in duidelijke taal te schrijven. We letten erop niet teveel moeilijke woorden en ‘ambtenarentaal’ te gebruiken.